הלילה נחתם הסכם היסטורי בנמל אשדוד המאפשר את השלמת הרפורמה בנמלי הים של מדינת ישראל ויאפשר לנמל אשדוד להתחרות בנמל הדרום אשר הוקם לצידו ויחל לפעול בקרוב.
מאז הוקם לפני 55 שנה, הפך נמל אשדוד לנמל הגדול ביותר בישראל מבחינת היקף הסחורה שעוברת בו, והוא מהווה שער כניסה מרכזי למטענים למדינה. בנמל מועסקים למעלה מאלף עובדים בסקטורים שונים.
בשנים האחרונות התנהל מו"מ ממושך שנועד להסדיר את המשך פעילותו של הנמל לקראת התמודדות מול נמל פרטי שיוקם באשדוד במטרה לסלול את הדרך הלכה למעשה להגברת התחרותיות בענף. לפני שלושה שבועות הושגו הבנות סופיות בעניין בין ההסתדרות וועדי העובדים, הנהלת הנמל ומשרד אוצר.
ההסכם שקידמה ההסתדרות מול הגורמים השונים מעגן בתוכו תוכנית התייעלות שתאפשר לנמל לשמור על כושר תחרותי גבוה ובנוסף הוא כולל שמירה על זכויות העובדים ותוכנית פרישה לאלה שיבחרו לפרוש.
בין עיקרי ההסכם:
- יינתנו 10 שנות הגנה מפני פיטורים קולקטיביים לעובדי דור ב' שאינו מייסד.
- 184 העובדים שייפרשו מרצון יקבלו פנסיה חודשית ומענקי פרמיה והסתגלות.
- תוקם קרן ייעודית של מאות מיליוני שקלים לצורך תשלומי הפנסיה.
- תוקם רשת ביטחון לפרמיה עד 70% וקופה ייעודית של עשרות מיליוני שקלים לצורך תשלומי רשת הביטחון לפרמיה.
- צמצום פערים בקרב כל קבוצות העובדים בסקטור תפעול ובסקטור ציוד מכני.
- צמצום פערי השכר בקרב עובדי מינהל.
- צמצום פערי שכר גם בקרב הבכירים.
- הגדלת תקציב הרווחה והתרבות של הנמל ב-1.5 מיליון שקל.
מול כל אלו, הוסכם על התייעלות מהותית בכל הסקטורים וגמישות ניהולית שתאפשר לנמל להתחרות בנמלים הפרטיים המוקמים בימים אלו.
ההסכם נחתם בבית ההסתדרות במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, המשנה לממונה על השכר באוצר אפי מלכין ורכז החברות הממשלתיות באגף אוהד אלקבץ, הנהלת חברת נמל אשדוד – יו"ר הדירקטוריון אורנה הוזמן-בכור והמנכ"ל משה (שיקו) זנה, וראשי הוועדים בנמל. הטקס נערך באוויר הפתוח תחת הנחיות התו הסגול.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר: "ההסכם עוזר לייעל את עבודת הנמל, להכין אותו לעמידה באתגרי התחרות, ובתוך כך לדאוג לזכויות העובדים. ברפורמה בנמלי הים, ההסתדרות הוכיחה שוב את מעמדה כגורם מאזן במשק. הראינו כיצד בהידברות ובשיח מכבד, אנו מצליחים להביא לקו הגמר רפורמות מורכבות שמחזקות את הכלכלה הישראלית ומשפרות את השירות לאזרחים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ח״כ מירי רגב: "הסכם ההתייעלות הצטרף לשלושה הסכמים: הסכם תשתיות רציפים 24-25, הסכם העברת מחלקת ים והסכם חילופי שטחים, עליהם חתמנו מאז כניסתי לתפקיד – וזאת על מנת להשלים את כל התהליכים של הרפורמה. ההסכם הוכיח שיש מקום גם לזכויות עובדים וגם לתחרות ושוק חופשי. אני בטוחה שנמל אשדוד יתחרה בהצלחה ויביא משקיע אסטרטגי לנמל. בהצלחה לכולנו".
יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד אורנה הוזמן-בכור: "אני מברכת על ההסכם ההיסטורי אשר מסמל התחלה של תקופה ואופק חדש לנמל אשדוד. פנינו קדימה במאמצים משותפים להציב את נמל אשדוד בחזית התחרות, כנמל מרכזי, חדשני ומוביל אל מול יתר הנמלים".
מנכ"ל נמל אשדוד שיקו ז'אנה: "שנים של משא ומתן הסתיימו עם חתימת ההסכם בזכות מחויבותם העמוקה של כלל הגורמים המעורבים. כעת, אנו יכולים להמשיך בפעולות המשמעותיות המבוצעות בנמל לקראת פתיחת התחרות. בשנים האחרונות מקדם דירקטוריון נמל אשדוד תוכנית השקעות מסיבית בהיקף של כ-2.4 מיליארד שקלים, הכוללת השקעה בתשתיות הנמל, מהפכת שירות וטכנולוגיה ומעבר להתנהלות עסקית תחרותית. אני מודה לכל הצדדים שלקחו חלק בצעד משמעותי זה".
רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"
את התהליך ליוו יו"ר אגף הפנסיה בהסתדרות, עו"ד מיה פרי-אלתרמן, ראש תחום בכיר מרחבים בלשכה המשפטית של האגף איגוד מקצועי עו"ד גלי שטיינברג, עו"ד מירי מלכי מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, ממונה חטיבה ארצי באיגוד עובדי התחבורה אלון וייס ועו"ד אלעד מורג ממשרד עורכי דין אלעד מורג. בטקס החתימה השתתפו גם ראשי הוועדים בנמל אשדוד: עמית שרף, גדי בוטבול, מיכל לוגסי, אבי שטרית, ישראל אבוטבול, מלי אשכנזי ודודו אפריאט, ויו"ר מרחב אשדוד בהסתדרות חיים שייב וסגנו מאיר בן-גוזי.