היום התקיים כנס החברות המובילות במשק של הפורום הישראלי לתפעול וניהול שרשרת האספקה. במסגרת הכנס התקיים פאנל בהנחיית אמיר שני, סגן נשיא לשכת המסחר, שעסק באתגרי התובלה, שילוח והשינוע באוויר והים. לקחו חלק בפאנל בכירים מגופים שונים הנוגעים בחסינות שרשרת האספקה למגמות עולמיות וכן השפעתן על השוק המקומי והגלובאלי.
במסגרת הפאנל דנו בשאלת ההשפעה הגלובאלית של העומסים בנמלים. שיקו ז'אנה, מנכ"ל נמל אשדוד, ענה כי אכן קיים משבר גלובאלי ולצד העומסים בנמלים ירצה להתמקד בתפקודו של נמל אשדוד: "ברגע זה בנמל אשדוד ממתינות 2 אוניות בלבד מספר ימים בודדים בניגוד למה שקורה בעולם, ויש לנו זכות שלא לעכב אף אוניה".
עוד הוסיף ז'אנה: "במרץ 2020 הקורונה תקפה את כולנו והשתלטנו על האירוע על מנת לבחון איך אנו מסיימים אותו תוך פגיעה מינימלית. העומסים היו בלתי סבירים ויצרו תור תפעולי מתמשך." ז'אנה מתאר כיצד חברת נמל אשדוד התגייסה, החלה בתהליכים מול ההסתדרות תוך מעורבותה של שרת התחבורה, מרב מיכאלי, ומשרד התחבורה עד אשר הגיעו להסכם. "בשורה התחתונה אין פקקים בנמל אשדוד, ואוניות ממתינות מספר ימים בודדים", הוא הוסיף ואמר שהתור התפעולי צומצם משמעותית בזכות העובדות והעובדים אשר עובדים במקצועיות, תוך אחריות וערבות הדדית שהביאה להצלחה במשימה.
בשאלה על התחרות הקרבה ענה ז'אנה: "תחרות זו הזדמנות פנטסטית לשפר, היא מאתגרת אותנו ואנו מאמינים כי הדבר ישתקף במספר פרמטרים. התחרות צריך לבוא לידי ביטוי בשירות – אוניות צריכה להגיע כאשר 'הרציף ממתין להן' ולא להפך וזו השאיפה שלנו, על מנת לפרוק אותן מהר ככל הניתן. דבר שני הוא המחיר שיפחת בעקבות התחרות. בנוסף, הטכנולוגיה שהכנסנו והסטארטאפים השונים ייעלו אותנו ויהפכו אותו גם לנמל ירוק, חדשני שיתן פייט לכל המתחרים, אין ספק שהתחרות תתבטא גם במחיר. פרמטר שלישי הוא לייצר רציפות תפעולית כי מדינת ישראל תלויה בנמלים באופן קריטי. 99% אחוז מהסחורות מגיעים דרך הים. מבצע 'שומר החומות' היה הוכחה ברורה לנחיצות הברורה שלנו. הייתי גאה כשעובדינו עמדו באומץ רב ובגבורה מנגד החברות הזרות ארזו את המזוודות והתפנו. נמל אשר סגור יום אחד יכול לשתק את המשק ולכן צריך לוודא שהנמלים החדשים ישמרו על הרציפות התפעולית כי היא קריטית לקיום שלנו".
בנוסף, הרחיב ז'אנה כי חדשנות היא חלק ממנוע הצמיחה והתאמת הנמל לאתגרים החדשים. ז'אנה ציין כי בשבוע הבא יתקיים כנס חדשנות וקיימות הכולל אורחים מחו"ל, והצגת חלק מתוך 40 סטארטאפים שמכניסים טכנולוגיה לנמל: "מנופים יהיו נשלטים מרחוק, חלקם אוטונומיים והכוונה שלנו לשמור על כדור הארץ ולהכניס פעילות ירוקה. הפריקה הגרעינית שלנו תהיה מהמתקדמות בעולם כך שלא ייווצר אבק שיכול לזהם. עוד ציין כי נמל אשדוד פועל להכניס את עולם הסייבר לנמלים, "ראינו לאחרונה מתקפות על חברות שונות בארץ ואנו נכניס את הטכנולוגיה כחלק מהגנה משמעותית עלינו לצד יכולת לעניין גם לקוחות".
עדני סימקין, מנכ"ל MSC ישראל ענה בתשובה לשאלה לגבי העלאת המחירים בתקופה הקרובה כי מפת התחרות השתנתה בצורה קריטית מאז הקורונה. חברות ספנות רבות הפסידו לאורך תקופת הקורונה מיליארדים, חברות מסוימות אף נסגרו, חלקן התמזגו או נמכרו עד אשר נשארו שלוש חברות בלבד. הענף הפך ריכוזי כאשר שלוש החברות שולטות בקווים המרכזיים בעולם. עוד ציין זבה כי בעוד בנמלים מרכזיים בארה"ב התור התפעולי עומד על המתנות של ימים ארוכים שיכולים להגיע אף ל-30, נמל אשדוד הפך להיות מודל לחיקוי והמתנת אוניות עומדת על 5 ימים בלבד בתור התפעולי.
רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"