כבכל שנה, כשבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי קיים מסיבת עיתונאים בלשכתו ופרש את תמונת החינוך העירונית במלואה – את החזון החינוכי הכללי וההתייחסות לשנת הלימודים הקרובה. בתוך כך הוצגו נתונים ומספרים על היקף התלמידים ומסגרות התקציב, ציוני בגרות והישגים, תכנים ותוכניות ודגשים לשנה הקרובה.
"השנה" אמר ראש העיר "אנו מיישמים את רפורמת החינוך המעצים – תכנית לאומית שאשדוד נבחרה לשמש בו כפיילוט" והציג את קווי המתאר והעקרונות לתכנית שנועדה להביא את הילד למיצוי אופטימלי של יכולותיו, לייצר סביבה חינוכית לכל אורך היום (פורמלי ולא פורמלי) ובתוך כך לצמצם פערים ולהעמיק את החינוך למעורבות ואחריות חברתית.
על פי פילוח שהציג לסרי, באשדוד לומדים 57,917 תלמידים, מתוכם 32,163 במערכת החינוך הממלכתית והממ"ד ועוד 25,754 במערכת החינוך החרדית הנקראת גם מוכש"ר (מוכר שאינו רשמי). מה שאומר שכבר היום למעלה מ-44% מהתלמידים במערכת החינוך הם מהזרם החרדי.
המספרים הללו גם ישתנו בהמשך, ובעוד שנים לא רבות רוב התלמידים באשדוד ישתייכו לזרם החרדי. את זה אפשר ללמוד ממספר התלמידים בגני הילדים בעיר – שם לומדים 12,364 תלמידים, מתוכם 6,357 תלמידים הם בגני ילדים חרדיים. מה שאומר ש-51.4% מתלמידים הגנים הם בזרם החרדי, מה שאומר שבעוד שנים לא רבות, המספרים הללו ישקפו את מערכת החינוך העירונית כולה.
במהלך מסיבת העיתונאים התייחס לסרי גם לדרישה להקים בתי ספר ייחודיים כמו בתי ספר דמוקרטיים, אנתרופוסים וכד' ואמר כי אינו תומך בכך שיוקמו בתי ספר ייחודיים לגמרי והוא מעדיף שיוקמו מסלולים כאלה בתוך בתי ספר קיימים. "אני לא חושב שזה נכון לקחת בית ספר אחד ולהפוך את כולו לאנתרופוסופי", אמר לסרי, "עשינו את זה בעולם של הטבע ובעולם של הים, כמובן יש שז"ר עם המדעים, צמח עם האמנויות. אבל גם צמח הוא לא רק אמנויות. הרעיון הוא לקחת את כל המרכיבים ולשלב בבתי ספר קיימים. אין לנו כיתה דמוקרטית ואין אנתרופוסופי, אריה קיבל ממני הנחיה הוא נמצא בהליך עבודה מאומץ להשוות למקומות אחרים בארץ כדי להציע גם את האפשרות הזאת בעיר. אנחנו נציע אותה בקרוב, בשנה שנתיים הקרובות. זה יפה לבחירות ולכותרות".
להלן מקצת מהנושאים שהוצגו במסיבת העיתונאים: זכאות לבגרות – בשנת תשפ"ב נרשמה 95% הצלחה בזכאות לבגרות. מחוון המכרזים – אשדוד מובילה עם 529 נקודות בתמונה החינוכית העירונית (שקלול של 9-10 פרמטרים שונים). 20% הצלחה בפיזיקה ו-21% במתמטיקה. השקעות רצופות בחינוך הערכי בכל רחבי העיר (באמצעות תנועות נוער וארגוני נוער, מתנ"סים, מרכזי נוער שכונתיים ותכניות נוער ייחודיות). בינוי והתאמה של מבנה עירוני לביסוס מרכז טכנולוגי על אזורי. המשך פיתוח המודל ליצירת גנים עירוניים עם אוריינטציה ייחודית (טבע, ים, דיונות) ותכניות התקשוב בגנים ועוד.
בשנה האחרונה נפתחה הישיבה התיכונית אמי"ת שזוכה להצלחה גדולה וביקוש גבוה מאוד בקרב תלמידי העיר והסביבה. בתוך כך, השנה ייפתחו בית ספר יסודי חדש במע"ר דרום ומרכז טכנולוגי על אזורי, וכבר מתכננים את מוסדות החינוך לרובע קריית לכיש החדש, בית ספר נוסף לחינוך המיוחד ובינוי של החווה החקלאית החדשה.
תמונות הקרוואנים והמבנים היבילים ששימשו כמוסדות חינוך במתחם "החרגול" הידוע ברובע ז', הוסרו לגמרי ובמקומם נבנו מוסדות חדשים עבור אוכלוסיות התלמידים ברובע. כמו כן, השנה הוקצו למעלה מ-35 מיליון ש"ח עבור שיפוצים והצטיידות במערכת החינוך ובהם שיפוץ כיתות וגנים, חדרי שירותים וחצרות, הצללות ומתקני פעילות בחצר, אולמות ספורט, ספריות וחדרי מורים, איטום ובדק בית, החלפת מזגנים ישנים וטיפול בליקויי בטיחות. כמו כן נפתחו 6 קפיטריות חדשות בתיכונים. במישור הניהולי, מונו מנהלים חדשים כדלקמן: אווה טבת מנהלת מקיף ח', אשל אופיר – מרכז טכנולוגי, איילת שלום – בי"ס אחדות, מיקי לוי – המגינים, גלית תורג'מן בנלולו – אשכול וטל עידו מלול – מע"ר חדש. לסיכום, מנה ראש העיר חלק מפרסי ההצטיינות וההישגים של מערכת החינוך העירוני.
מערכת החינוך העירוני משלימה את כל ההכנות לפתיחת שנה"ל החדשה בתקווה כי גם השנה, כבשנים האחרונות, השנה תיפתח כסדרה. "השנה אשדוד תתכבד באישיות רמת דרג וב-1/9 יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה יבקר במוסדות החינוך וילווה תלמידים ביומם הראשון" אמר ראש העיר והודה לכל הנושאים במלאכת החינוך העירוני – הורים, מורים ומנהלים, תוך שהוא מאחל הצלחה לכל תלמידות ותלמידי העיר.