לבנת בן חמו. צילום: ענר טאוסיג
לבנת בן חמו. צילום: ענר טאוסיג

"סגרו בפני דלתות והתעלמו": השדרנית והמוזיקאית לבנת בן חמו על הדרך לאלבום הבכורה

עד לפני שנים ספורות הייתה המוזיקאית לבנת בן חמו מאשדוד, באחת מעמדות המפתח הבכירות בעולם המוזיקה - שדרנית וחברת ועדת הפלייליסט בגלגלצ ומי שקבעה גורלות של זמרים מתחילים. אבל היא החליטה לעזוב הכל כדי לעבור לצד השני והפחות יציב של המתרס ולהגשים את חלומה להיות זמרת. כעת היא הוציאה את אלבום הבכורה שלה ומספרת בראיון ל'כאן דרום' על ההחלטה ההיא: "אני לא מצטערת עליה לרגע", על התגובות בבית: "הבת שלי אמרה לי 'אמא אני לא רוצה שתהיי זמרת, אני רוצה שתהיי בבית'", על היחס למוזיקה שלה מצד גלגלצ: "שירים שלי לא נכנסו לפלייליסט ולא מושמעים בשעות מרכזיות", ועל המסר שלה: "אני רוצה שידעו שאמא שמגשימה חלומות היא אמא מאושרת, רגועה וסבלנית יותר"

פורסם בתאריך: 20.9.24 12:49

     

לפני שלוש שנים עשתה השדרנית והמוזיקאית לבנת בן חמו, צעד שלא הרבה היו מסוגלים לעשות – היא נפרדה מתחנת הרדיו גלגלצ, אחרי 13 שנים שהייתה לה בית חם ויציב. היא נחשבה לשדרנית אהובה ומוערכת, והפרידה, שנעשתה בדמעות, הייתה אמנם מפתיעה אך הכרחית מבחינת בן חמו על מנת לפצוח בקריירה מוזיקלית משלה.

בשבוע שעבר היא עשתה עוד צעד ענק בהגשמת החלום שלה והוציאה את אלבום הבכורה שלה. מבחינתה, האלבום הוא לא רק עוד סימון V ברשימת המשאלות, אלא משהו עמוק הרבה יותר, שמכיל בתוכו את כברת הדרך שעברה – נערה אשדודית, בוגרת אולפנה,  מבית מזרחי שהגיעה בגיל 18 לעיר הגדולה הישר אל התחנה האלטיסטית גלגלצ, והפכה עם השנים מעוף מוזר ל'יצור כלאיים', שכעת מספיק בשל ושלם כדי לשיר על זה.

"לקהל לא משנה שהייתי בגלגלצ. אני צריכה להוכיח את עצמי מחדש"

את הדרך שלה בתחנת הרדיו המצליחה החלה בן חמו לפני 16 שנים, אז היא סיימה את לימודיה באולפנה באשדוד והתגייסה לצה"ל. היא התמודדה לשני תפקידים במקביל – להקה צבאית וגל"צ, ולבסוף התקבלה לתחנת הרדיו והייתה לשדרנית הדתייה הראשונה בתחנה.

עם השנים היא צברה קשרים ענפים עם כל המי ומי בתחום, ראיינה אמנים גדולים, וגם הייתה בין מקבלי ההחלטות בוועדות הפלייליסטים שקבעה מי יושמע יותר ומי פחות, עד שהחליטה שהיא רוצה להגשים את החלום הגדול ולהיות מוזיקאית בעצמה.

לבנת בן חמו כחיילת בגלגלצ. צילום: ניר שמול

לבנת בן חמו כחיילת בגלגלצ. צילום: ניר שמול

אלא שעל אף הקשרים והניסיון הרב מאחורי הקלעים, בן חמו אומרת כי בתור זמרת היא הייתה צריכה להתחיל מלמטה. "הרגשתי שאני מתחילה מחדש, וצריכה להוכיח את עצמי באזורים שלא הייתי מבוססת בהם", היא מספרת, "כשחזרתי מפגישות עם אנשים מתוך התעשייה – מפיקים, נגנים, אנשי יח"צ, הרגשתי שאני לא שווה כלום מבחינתם, ואני צריכה להוכיח את עצמי בתחום הזה עכשיו. אמנם אני פרפורמרית ויש לי ניסיון על במה, אבל הקהל רוצה הופעה מוזיקלית טובה וזה לא משנה לו שהוא מכיר אותי מגלגלצ או שהשם שלי מוכר. השירים שלי צריכים להוכיח את עצמם בפני הקהל ופה אני בהחלט צריכה להוכיח את עצמי מחדש".

יחד עם זאת, את מכירה הרבה אנשים מהתחום, לא הרגשת שזה מקל עלייך משמעותית בשונה מיוצרים חדשים אחרים?
"נכון שהכרתי אנשים ואני לא כמו כל זמר אחר שמתחיל. חלק מהאנשים ידע מי אני והעריך את העבודה שלי מהתקופה של הרדיו והיו אנשים שזכרו לי את זה וזה היה נחמד ומרגש, אבל היו יותר מקרים של אנשים שממש סגרו בפניי דלתות, התעלמו ולא כל כך האמינו במה שיש לי להציע, ולפעמים אמרו דברים קשים ובזבזו לי את הזמן. אני יודעת שנחמד לשבת איתי על קפה כי יש לי ידע מאחורי הקלעים אבל זה לא היה ממטרות טהורות, אלא מתוך אינטרס, וכמוזיקאית לא עניינתי אותם באמת. מראש לא היו לי מחשבות שזה יהיה יותר קל בגלל שאני מכירה אנשים".

לבנת בן חמו וקובי פרץ בתחנת הרדיו

לבנת בן חמו וקובי פרץ בתחנת הרדיו

היה רגע שהצטערת שבחרת להיפרד מהחממה של גלגלצ לטובת דרך מאתגרת כעצמאית?
"אפילו לא רגע קטן. אני ממש שמחה שעשיתי את זה. אני מרגישה בפנים שאני במקום הנכון וגם אם יש אתגרים, אלו החיים. גלגלצ היה מקום שהיה לי בו טוב ובקלות יכולתי להישאר שם עוד, אבל היה רגע שהבנתי שזה הזמן שאני צריכה להגשים את החלום".

"לא רציתי שהילדים יגדלו בתל אביב"

בן חמו הייתה בת 31 כשהחליטה לעזוב את העבודה הבטוחה שלה ולהפוך למוזיקאית. היא כבר הייתה נשואה, אמא לשתי בנות, עם הרבה אחריות על הראש. "היו לי שנים שהסתובבתי עם המחשבה של איך פספסתי זמן יקר או שזה היה צריך לקרות הרבה לפני, וזו הרגשה לא פשוטה בכלל".

את מצטערת שלא עשית את זה קודם?
"לפעמים לוקח לדברים מסוימים זמן להתבשל, ולי להבשיל. מה שכן, אמנם אני לא בשנות העשרים שלי, אבל אני חושבת שהיום יש לי הרבה יותר עומקים מאשר לליבנת של גיל 20, ואני שמחה שיש לי מה להגיד, כי בעיניי, מבחינת אמן – זה הכי חשוב. השירים שאני כותבת הם חלק מהזהות שלי, המשפחה שלי וגם החיים באשדוד שבה גדלתי ואני גרה גם היום".

איך זה לפתוח בקריירה כזאת, כשרוב התעשייה בתל אביב, ועדיין לגור באשדוד?
"גרתי עשר שנים בתל אביב, ולא הרגשתי בבית. כשהפכתי לאמא ידעתי שאני רוצה שהילדים שלי יחוו משהו פריפריאלי מאשר את החיים במרכז. המגורים באשדוד לא מקשים עליי מבחינת המקצוע, כי זו לא בעיה לקחת את הרכב ופשוט לנסוע לשם".

לבנת בן חמו מקבלת פרס ליוצרים צעירים. צילום: לימוד אדרי

לבנת בן חמו מקבלת פרס ליוצרים צעירים. צילום: לימוד אדרי

אבל בן חמו היא בין היוצרים החדשים הבודדים שיש להם את הפריבילגיה להמשיך לגור באשדוד ולנסות להצליח במוזיקה בגדול. "אני יודעת כמה לאנשים מהפריפריה קשה להבין בכלל מאיפה מתחילים, ולמי צריך לפנות ומה לעשות", היא אומרת, "גם אני הייתי שם. לפני שהגעתי לגלגלצ, גם אני הייתי ילדה מהפריפריה שרצתה לשיר וחיפשה מאיזה שטח להיכנס לתחום, וגם כשכבר הייתי בגלגלצ ונורא רציתי לעשות מוזיקה לא באמת ידעתי מאיפה להתחיל, התביישתי מאוד. מהבחינה הזאת היה לי את המזל שכן היה מי שייקח אותי יד ביד, אנשים שאני מכירה, ידע שהיה לי, וגם המפיק המוזיקלי דודי בר דוד, שממש הציל אותי ונתן לי מלא טיפים על איך לעשות את זה והיה שותף ליצירת האלבום שלי".

לבנת בן חמו ודודי בר דוד. צילום: odrey-לירון מולדובן

בתור דמות שהייתה מאחורי הקלעים בקבלת ההחלטות על השמעות שירים ברדיו, הפכה בן חמו להיות זו שמנסה להיכנס לרשימת ההשמעות בתחנה המובילה. גם במקרה הזה, השנים שעבדה בגלגלצ והאנשים שהיא מכירה, לא עשו לה קיצורי דרך. "חלק מהשירים שלי הושמעו בגלגלצ אבל לא נכנסו ל'פלייליסט יום' ולא הושמעו בשעות המרכזיות. אני מרגישה שעדיין לא פתחו לי את הדלת באופן מלא בגלגלצ. יחד עם זאת, אני מאוד שמחה שהם מושמעים בתחנות אחרות ברדיו, וזה בכלל לא מובן מאליו. אני יודעת כמה שירים חדשים יוצאים וכמה חלומות של יוצרים מתנפצים כשהם לא מצליחים להיכנס להשמעות. לגבי גלגלצ, זה כנראה עוד לא שם".

לבנת בן חמו. צילום: דויד מיכאלי

לבנת בן חמו. צילום: דויד מיכאלי

"הבת שלי אמרה לי 'אמא אני לא רוצה שתהיי זמרת, אני רוצה שתהיי פה'"

את אלבום הבכורה החליטה בן חמו להוציא קצת לפני שהתחילה המלחמה, וזמן קצר לאחר מכן היא נכנסה להריון. ללא ספק תקופה מאתגרת לצאת לדרך עצמאית שכזו בתור אישה, שצריכה להתמודד עם מחירים וויתורים משמעותיים, גם מבחינה כלכלית, וגם מבחינה הורית.

מה הכי מאתגר במקרה הזה?
"אני לא נמצאת בבית כמעט בערבים. זה אמנם לא קורה כל יום אבל זה קורה מספיק בשביל שלא יהיה לי זמן עם הבנות שלי. אני כן קמה בבוקר ומארגנת אותן למסגרות, אבל בשעה 15:00 אני כבר יוצאת להכנות למופע, וחוזרת ממנו ב-12 בלילה והבנות מרגישות שאני פחות נוכחת. הבת שלי אמרה לי 'אמא אני לא רוצה שתהיי זמרת, אני רוצה שתהיי פה'. אני לא מתייסרת מהמשפט הזה כי לא באמת כל ערב יש מופע, וכשאני לא במופע אני ממש משתדלת להיות איתן. אז המחיר המשפחתי במקרה הזה הוא מורגש. אבל אני גם עושה את זה בשביל הסיפוק האישי שלי. אני רוצה לתת לבנות שלי השראה שצריך להגשים חלומות. אני מאמינה שאמא שמגשימה חלומות היא אמא מאושרת, רגועה וסבלנית יותר".

ליבנת בן חמו

לבנת בן חמו

אבל זמרת כמו זמרת, אין לה בדיוק שעות עבודה מוגדרות וגם שעות המנוחה לא בדיוק מוקדשות למנוחה והכל מתערבב יחד, "אין לי שעות מסודרות, זה לא שאני יוצאת ב-8 לעבודה וחוזרת ב-4 לבנות שלי", היא מסבירה, "יש שעות ארוכות ולא קבועות, ובשעות שאני לא מופיעה אני עובדת על לסגור לעצמי הופעות, מטפלת בבירוקרטיה, ובכל העניין של להיות עצמאית, וזה מאוד מאתגר. ברמה הרגשית יש גם הרבה עליות ומורדות ודברים שמטלטלים אותי ומי שאיתי צריך להכיל את הדבר הזה, כך שזה לא פשוט לחיות עם זמרת. מהבחינה הכלכלית – אני משתדלת לעשות את המיטב ולעבוד בעוד דברים כי אני יודעת לעשות עוד דברים. אני מנחה, כותבת, מקריינת, עושה פרסומות, סרטונים, מופיעה כל הזמן. אז מסתדרים".

 את מרגישה שלמלחמה ולאירועי ה-7.10 יש צד ברצון להגשים את החלום ולהוציא את האלבום?
"את ההחלטה לצאת לדרך הזו קיבלתי לפני ה-7.10 אבל אני חושבת שהאירועים שקרו האיצו את הדברים, מתוך הבנה ששום דבר לא קבוע והכל יכול להשתנות ברגע. אני יודעת שזה משוגע להוציא אלבום בשנה כזאת אבל אי אפשר לדעת מה יהיה מחר. צריך לעשות את מה שאוהבים, להגשים חלומות, להביא ילדים, ולא להגיד שנעשה את הדברים הללו כשיגיע הזמן הנכון".

לבנת בן חמו. צילום: יונתן סיקלאי

לבנת בן חמו. צילום: יונתן סיקלאי

"גם חילונים מגיעים לשמוע פייוטים"

בימים אלה מופיעה בן חמו עם המוזיקאי אוריין שוקרון בסדרת מופעי סליחות. "זו שנה שלישית שאנחנו עושים את סדרת הפיוטים הזו, והופענו בהרבה מקומות בארץ", מספרת בן חמו, "בשבוע שעבר הייתה לנו הופעה מהממת בתל אביב, ויש לנו שתי הופעות נוספות ב-8.10 במצפה הושעיה וב-9.10 בירוחם, וזה ממש כיף. אני מרגישה את ההתקדמות שלי, ובכל דקה שלי על הבמה אני משתפרת. אני מרגישה נחת כי קורה משהו טוב ויש תהודה מהקהל והרבה תגובות טובות. זה כיף לדעת שאנחנו מגיעים לאנשים, במיוחד בימים האלה שלקהל לא פשוט לצאת מהבית ולתת צ'אנס למוזיקאים פחות מוכרים מחנן בן ארי או פאר טסי. גם אנשים חילוניים שהפיוטים לא מוכרים להם מהבית, מגיעים לשמוע אותנו וזה נותן תחושה של משמעות, שההשקעה שלנו שווה".

אוריין שוקרון וליבנת בן חמו בהופעה

אוריין שוקרון וליבנת בן חמו בהופעה

איך זה להופיע בהריון מתקדם ובכלל, ללכת על הוצאת אלבום והגשמת חלומות בזמן הריון?
"זו פעם ראשונה שאני בהריון בסטטוס של זמרת עצמאית. בהריונות הקודמים הייתי במקום עבודה בטוח וזו חוויה מסוג אחר. לא תכננתי שזה יקרה וזה קרה במקביל לזה שאני מוציאה אלבום וצריכה ללדת, וזה שם אותי בתחושה שאני צריכה להספיק דברים. זה נתן לי דד-ליין לסיים את האלבום לפני הלידה ועמדתי בו. וההופעות בחודש מתקדם זה דבר מאוד מאתגר, ברמה הפיזית להופיע ולעמוד על הרגליים שעה וחצי ולשיר כשיש לי כובד על הסרעפת זה מאוד מאתגר, זה לא פשוט פיזית אבל חיכיתי לזה כל החיים, ובאופי שלי אני מאוד חרוצה, אז זה לא משהו שיעצור אותי".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"


תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר