אחרי נמל אשדוד הוותיק ונמל הדרום שהולך ונבנה, האם יוקם נמל שלישי באשדוד, והפעם נמל תעופה? משרד התחבורה מעוניין להקים שדה תעופה חדש בארץ בעקבות הפינוי של שדה דב בתל אביב ואחת החלופות היא מול חופי אשדוד.
משרד התחבורה הציג היום את דו"ח הביניים הבוחן היתכנות להקמת אי מלאכותי בים שישמש לשדה תעופה ושימושים נוספים מול חופי הים של ישראל.
הדו"ח בחן היתכנות להקמת אי מלאכותי בים בחמישה אזורים ברחבי הארץ ובהם הקמת האי מול חופי חדרה, גלילות, אשדוד, בת ים ועמק חפר, תוך דירוג המיקומים על פי הפרמטרים שנבחנו.
הדוח מצביע על התכנות גבוהה יותר מול חופי אשדוד, גלילות וחדרה, בעוד שהחלופות מול בת ים ועמק חפר הוצגו כפחות מומלצות.
הדוח הוצג במסגרת סדנה מקצועית שנערכה היום במשרד התחבורה בהשתתפות נציגים של חיל האוויר, משרד הביטחון, חברת נמלי ישראל, רשות התעופה האזרחית, רשות הספנות והנמלים ונציגי המשרד להגנת הסביבה.
נמל התעופה שיוקם על האי המלאכותי ישתרע על שטח של 5000-9000 דונם ובעומק של עד 40 מטרים. הנמל צפוי לשרת כ-15- מיליון נוסעים בשנה, עם אפשרות להרחבה הדרגתית של השדה לקליטת 45 מיליון נוסעים, בהתאם לביקושים.
הנמל יחובר לחוף הסמוך באמצעות תשתית תחבורה יבשתית, באורך של כשני קילומטרים ויכלול מסלול המראות ונחיתות באורך של ארבעה קילומטרים, המותאם למטוסים בינוניים וגדולים, טרמינל נוסעים חדשני, מבני תחזוקה ושטחים לשימושים אלטרנטיביים.
במסגרת העבודה שבוצעה, נבחנו פרמטרים שונים להקמת האי בהם, מרחב אווירי, קרבה לאזורי ביקוש, סביבה, הנדסה ימית, חיבור למערכת הדרכים, למסילות הברזל ולמערכות להסעת המונים ביבשה, וסוגיות בטיחותיות, בטחוניות, משפטיות, תכנוניות וכלכליות.
אגף תכנון וכלכלה במשרד התחבורה ערך לפני כשנה מכרז בינלאומי, במסגרתו נבחרה חברת ייעוץ הולנדית, "רויאל אסקונינג", בשילוב חברה ישראלית, אביב AMCG וגורדון אדריכלים, שיבצעו בחינת היתכנות מקיפה למיזם חברת רויאל אסקונינג מתמחה בתכנון ובניהול של פרויקטי הנדסה ימית מורכבים, כמו נמלים ואיים מלאכותיים ומתקנים ימיים אחרים בנמלים שונים ברחבי העולם כולל בישראל. החברה נבחרה מבין תשע חברות תכנון בינלאומיות שניגשו למכרז, והעמידה לצורך הפרויקט קבוצת יועצים בינלאומיים בתחומי הנדסה, תכנון, ים, תעופה, תחבורה, סביבה ועוד.
בעוד כשישה חודשים צפוי להתפרסם הדוח הסופי, שיקבע האם קיימת היתכנות להקמת אי מלאכותי בים ומיקומו המועדף. האי ישמש כשדה תעופה בינלאומי וכן שימושים נוספים. עלות המיזם נאמדת בכ-20 מיליארד יורו.
אי מלאכותי שיוקם בסמיכות לאזורי ביקוש, יגדיל את היצע תשתיות התעופה בקרקע שנמצא במחסור בישראל ויביא ליתרונות רבים נוספים. מספר לא מבוטל של איים מלאכותיים לשדות תעופה נבנו ברחבי העולם והם פעילים ןמצליחים. דוגמה לכך ניתן למצוא בסינגפור, הונג קונג, יפן, הולנד, המפרץ הפרסי ועוד.
עם זאת, לפרויקט שכזה ישנן משמעויות רבות שיש לקחת בחשבון. מדובר בפרויקט הנדסי ייחודי במורכבותו בעולם, כולל בנייה במים עמוקים יחסית, התמודדות עם גלים גבוהים וים פתוח. התנאים בפרויקט זה די ייחודיים לישראל ויש למצוא את הפתרון ההנדסי הנכון.