"אין מספיק מילים שיטיבו לתאר את החוויה הנדירה, המרתקת והחד פעמית הזו", אמר הסקיפר ויקי גולן (31) מאשדוד שהצטרף ביום שישי לצוותה של ה"מעגן מיכאל 2", רפליקה (תעתיק) של ספינה עתיקה בת 2,500 שנים שהתארחה במשך שלושה ימים במרינה באשדוד, בהפלגתה ממנה למרינה בהרצליה.
היה זה ביקורה הראשון של הספינה, שנמל הבית שלה במרינה בקישון, במרינה באשדוד, שבה עגנה מיום רביעי, והפלגתה הדרומית ביותר עד היום. מאז הושקה לפני למעלה משנה מפליגה הספינה לאורך חופי הארץ כשבכל פעם היא מגדילה את טווח הפלגותיה דרומה וזאת כהכנה להפלגתה הראשונה לחו"ל שמתוכננת לנובמבר הקרוב.
ה"מעגן מיכאל 2", שאורכה 13 מטר ורוחבה כ-4 מטרים, נבנתה כתעתיק לספינה העתיקה "מעגן מיכאל", שהגיעה מאזור צפון מערב טורקיה והתגלתה במקרה לפני 33 שנים בים בעומק של מטר וחצי ליד "אי היונים" במרחק של 70 מטר מחוף קיבוץ מעגן מיכאל.
ובחזרה להפלגתו של גולן שהתנסה בהפלגה נוסח העת העתיקה: "הסקיפרים של הספינה, יוחאי פלצור ורענן שפירא, פנו לחבר שלהם איציק יניב (למען הגילוי הנאות – בעלה של כותבת שורות אלה, ר"י), הבעלים של בית הספר לשייט "גלים" בו למדתי את קורס הסקיפרים, כדי שימצא להם איש צוות שהיה חסר להפלגה להרצליה ויניב הציע לי להצטרף.
"היינו 8 אנשי צוות ויצאנו מהמרינה באשדוד ב-6:00 בבוקר. זו הייתה הפלגה לא קלה. היה ים גבוה מאוד של גלים מעל למטר. התנאים בספינה הם קשים. היא פתוחה וחשופה, אין בה כיסאות, כל התפעול נעשה בידיים והמפרש היחיד שלה הוא רוחבי ומרובע והוא פחות יעיל ממפרשי האורך של היום. לספינה אין מנוע והיא תלויה לגמרי בחסדי הרוח. לכל מקרה של תקלה התלוותה אלינו, כמו בכל הפלגותיה של הספינה, ספינה עם מנוע. למזלנו הייתה לנו רוח טובה מאוד והגענו ליעד תוך 6 שעות, שעתיים מוקדם מהמתוכנן".
לדבריו ההפלגה הייתה מרתקת שכן כולם, מלבדו, היו זאבי ים ותיקים ומנוסים שסיפרו על חוויות מרתקות שעברו עליהם בהיסטוריה הימית שלהם.
שכשהספינה העתיקה טבעה, ממלכת פרס הייתה עדיין אימפריה, אחשוורוש היה "הטראמפ של הימים ההם", ובית המקדש השני היה חידוש מרענן בנוף הירושלמי.
ה"מעגן מיכאל" היא הספינה העתיקה ביותר שהתגלתה עד היום לאורך חופי הארץ והיא מוצגת ב"מוזיאון הכט" באוניברסיטת חיפה. בזכות המצב הטוב בה נמצאה, הוחלט לבנות לה תעתיק וזה פרויקט ראשון מסוגו בישראל וייחודי גם בעולם, בעיקר בגלל גילה המופלג של הספינה המקורית.
התעתיק נבנה מתוך נאמנות למקור בשיטות בנייה שהיו נהוגות באותה תקופה בים התיכון. הגוף נבנה מעצי אורן מצפון הגליל, החיבורים מעץ אלון, התורן מברוש, החבלים מסורתיים ולא סינתטיים ומסמרי הנחושת דומים למקוריים.
בפרויקט בניית ספינת התעתיק שהחל ב-2014 השתתפו בין השאר אוניברסיטת חיפה (המכון ללימודי ים והחוג לציוויליזציות ימיות), רשות העתיקות, בית הספר לקציני ים בעכו, הקק"ל ומספנות ישראל. היא הושקה ב-17.3.17.