משרד החינוך אישר בימים האחרונים תקצוב לבניית עוד 600 מרחבי למידה חדשניים, בתקציב כולל בסך 48 מיליון שקלים, ועד 2021 תושלם הקמתם של 2,840 מרחבי למידה. התקצוב נעשה במסגרת קול הקורא לרשויות המקומיות שזכה להיענות של 1,571 בקשות, מ-191 רשויות מקומיות. הבקשות נבחנו, בין השאר, לאורם של כללי התקצוב הדיפרנציאלי ועדיפות ניתנה לרשויות במדרג סוציואקונומי נמוך וממדי טיפוח גבוהים.
באשדוד ייבנו 8 מרחבי לימוד חדשים בבתי הספר: היובל, מקיף ד', הקריה, מקיף א', שקד, שחר, מקיף ו' ומקיף ז'.
במחוז הדרום יוקמו סה"כ 113 מרחבים חדשים לפי הפירוט הבא:
רשות | ישוב | שם בי"ס |
אופקים | אופקים | שבילי אית"ם |
אופקים | אופקים | עמל אמירים אופקים |
אילת | אילת | מצפה ים |
אילת | אילת | יעלים |
אילת | אילת | עציון גבר |
אילת | אילת | גלים |
אילת | אילת | אלמוג |
אילת | אילת | מקיף ע"ש מנחם בגין |
אילת | אילת | יצחק רבין |
אילת | אילת | הרי אילת |
אילת | אילת | חב"ד |
אילת | אילת | היובל |
אילת | אילת | ים סוף |
אשדוד | אשדוד | היובל |
אשדוד | אשדוד | מקיף ד |
אשדוד | אשדוד | הקרייה |
אשדוד | אשדוד | מקיף א כללי |
אשדוד | אשדוד | שקד |
אשדוד | אשדוד | שחר |
אשדוד | אשדוד | מקיף ו |
אשדוד | אשדוד | מקיף ז |
אשכול | מגן | ניצני אשכול |
אשכול | בני נצרים | נועם נצרים |
אשכול | בני נצרים | בני נצרים בנים |
אשקלון | אשקלון | נוף ים א' |
אשקלון | אשקלון | מקיף עירוני א' |
באר טוביה | כנות | נופים 615013 |
באר שבע | באר שבע | יחדיו |
באר שבע | באר שבע | עירוני ג' מקיף |
באר שבע | באר שבע | חזון עובדיה |
באר שבע | באר שבע | בן גוריון |
באר שבע | באר שבע | מצפה |
בני שמעון | בית קמה | ניצני הנגב 610436 |
דימונה | דימונה | אולפנת צביה דימונה |
דימונה | דימונה | עמל זינמן דימונה |
דימונה | דימונה | עמי אסף |
דימונה | דימונה | יצחק רבין |
דימונה | דימונה | אחווה |
דימונה | דימונה | נווה עמרם |
דימונה | דימונה | דקלים |
דימונה | דימונה | עמל תנופה דימונה |
דימונה | דימונה | יצחק שדה |
דימונה | דימונה | מנחם בגין |
דימונה | דימונה | גבריאל |
דימונה | דימונה | בן עטר |
דימונה | דימונה | נועם חיים |
הר חברון | עתניאל | דביר 613901 |
חוף אשקלון | ניצן | ניצני קטיף |
חורה | חורה | אלסאלם |
חורה | חורה | אלמג'ד |
חורה | חורה | אלזהרא |
חורה | חורה | מקיף ע"ש יצחק רבין |
ירוחם | ירוחם | המאוחד |
ירוחם | ירוחם | יש' תיכונית בלבב שלם |
ירוחם | ירוחם | קול יעקב |
כסיפה | כסיפה | מקיף אל-פרוק |
לכיש | תלמים | הרב קוק |
לכיש | נהורה | רבקה גובר |
מרחבים | מבועים | מבועים 610733 |
נתיבות | נתיבות | ישיבה תיכונית דרכא נתיבות |
נתיבות | נתיבות | נתיב יצחק |
נתיבות | נתיבות | נועם אליהו |
נתיבות | נתיבות | נועם אורות הנגב |
נתיבות | נתיבות | יצחק רבין |
ערערה בנגב | ערערה-בנגב | אלראזי |
ערערה בנגב | ערערה-בנגב | איבן סינא |
ערערה בנגב | ערערה-בנגב | אבן חלדון |
ערערה בנגב | ערערה-בנגב | אג'יאל |
ערערה בנגב | ערערה-בנגב | אלסלאם |
ערערה בנגב | ערערה-בנגב | אבו ערר |
ערערה בנגב | ערערה-בנגב | אלנג'אח |
קרית גת | קרית גת | שפרינצק |
קרית גת | קרית גת | מקיף ע"ש אריה מאיר |
קרית מלאכי | קרית מלאכי | חב"דבנות |
קרית מלאכי | קרית מלאכי | תורני |
קרית מלאכי | קרית מלאכי | גימנסיה דרכא |
קרית מלאכי | קרית מלאכי | אחוות אחים |
קרית מלאכי | קרית מלאכי | תורני |
רמת נגב | מדרשת בן גוריון | צין |
שדרות | שדרות | הרואה |
שדרות | שדרות | ז'בוטינסקי |
שדרות | שדרות | תורני חדש ממ"ד |
שדרות | שדרות | מדעי תורני |
שפיר | אבן שמואל | אזורי אבן שמואל |
לאחר עיבוד וניתוח הבקשות, רובן ככולן כללו יצירתיות אדריכלית מעוררת השראה, המשרד פועל בימים אלו לעדכון הרשויות שהבקשות שלהן אושרו.
מרחבי הלמידה החדשניים הם חלק מתהליך רחב, להתאמת הלמידה לדמות הלומד העתידי. מרחבי הלמידה החדשים מצוידים במערכות ישיבה דינמיות, בכיתות שקופות, ובעיצוב רב גוני – שובר מוסכמות. בשנה הקודמת תוקצבו 600 מרחבי למידה חדשניים, והמשרד ממשיך ומיישם את תכנית החומש, בקצב של 600 מרחבים בשנה.
התכנית הלאומית ל"מרחבי M21" נועדה לאפשר חשיבה מחודשת על מרחבי הלמידה השונים בתוך מבנה בית-הספר, כחלק מהתפישה הפדגוגית, בהתאם לאסטרטגיות ופרקטיות הוראה חדשניות, המזמנות ומעצימות תהליכי למידה ייחודיים.
"מרחבי M21" יתוכננו כמרחבים דינאמיים במרקם בית-הספר, בתוך המבנה, כ"כיתה" הוליסטית ללא גבולות פיזיים מוכתבים או היררכיה מסורתית, על בסיס תפישה פדגוגית חדשנית, וילוו בפיתוח מקצועי התומך תהליכי הוראה בסביבה מתקדמת. המרחבים ייצרו תנאים והזדמנויות לתהליכי הוראה-למידה משמעותיים, ויביאו לידי ביטוי חשיבה פדגוגית פורצת דרך בממדים: ארגון זמן, ארגון סביבה, ארגון תכנים, ארגון לומדים ומגוון דרכי הוראה.
מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "מרחבי הלמידה החדשניים הם חלק מתהליך רחב שמקדם המשרד, להתאמת הלמידה לדמות הלומד העתידי. חקרנו מה נעשה בעולם, וגיבשנו מודלים ליצירת סביבת למידה פתוחה, דינמית ומותאמת פדגוגיה מודרנית. מרחבי הלמידה החדשים שוברים מוסכמות בנות עשרות שנים. הם מעוצבים לפי עקרונות אדריכליים חדישים, מצוידים במערכות ישיבה דינמיות, בכיתות שקופות, בעיצוב רב גוני – והם מעודדים חשיבה יצירתית, גמישה ויזמית".