לבנון מנסה להתאושש לאחר הפיצוץ האדיר שהחריב חלקים גדולים מביירות והביא למותם של יותר מ-160 בני אדם.
ככל הידוע כמות של 2,750 טונות של חומר מסוג אמוניום חנקתי (אמוניום ניטרט) שהוחזקה במחסן בנמל התלקחה וגרמה לאסון הנורא שזרע חורבן והרס במרחקים גדולים ממוקד הפיצוץ. מלאכת השיקום תארך חודשים ושנים.
גם מבחינת עובדי נמל אשדוד מדובר בחומר מוכר. אמוניום חנקתי מיובא ומיוצא דרך הנמל. זה רק אחד מתוך רשימה ארוכה של חומרים מסוכנים שמשונעים ומאוחסנים בנמל וסביבו.
רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"
ביקשנו לבדוק השבוע באיזה כמויות מדובר, אך כל הגורמים שאליהם פנינו לא הסכימו לציין מספרים ורק הסתפקו באמירה שמדובר בכמויות קטנות בהרבה מאלה שהוחזקו בנמל ביירות.
בתוך כך מתברר שהדי הפיצוץ בנמל ביירות הגיעו גם לישראל, ולאחר בחינה מחודשת שנעשתה בעקבות האסון, במשרד להגנת הסביבה החליטו לאסור על המשך איחסונו של האמוניום ניטרט בנמל.
“בישראל בשונה מלבנון המצב הרבה יותר טוב במה שקשור לטיפול בחומרים מסוכנים, יש חוקים, יש פיקוח ודרישות”, אומר פרופ’ עדי וולפסון, מומחה להנדסה כימית במכללת סמי שמעון. “יחד עם זאת, כדאי לזכור שלפי כשנה יצא דוח של מבקר המדינה על המצב במפרץ חיפה והתגלו לא מעט פערים. בנוסף נקבע שיש לערוך סקר סיכונים למקרה של אירוע שרשרת באזור חיפה, וראוי שגם באשדוד זה יתבצע”.
מה זה בעצם אמוניום חנקתי?
“מדובר בחומר שמשמש לדשן, אבל עשוי לשמש גם כחומר נפץ, בעיקר אם מחברים אותו לדלק. כשלעצמו וכשהוא בכמויות קטנות הוא משמש כדשן חקלאי, מצב הצבירה שלו מוצק והוא אינו נחשב מסוכן במיוחד. מה שכנראה קרה בביירות זה שהוא התחיל להתפרק ומדובר שם בכמויות אדירות, הפירוק גרם לשחרור של חמצן וחום ונוצרה שריפה, שהביאה לשחרור של חנקן ותגובת שרשרת. ושוב, אנחנו לא לגמרי יודעים אם היו מעורבים שם חומרים נוספים ואם זה קרה מעצמו”.
אפשר להיות רגועים?
כזכור, עיריית אשדוד מקדמת בשנים האחרונות תכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בצמוד לנמל בשם רובע פארק לכיש. מבקריה המציאו לה את הכינוי “שכונת נוף למנוף” על שום סמיכותה למנופים ברציפי הנמל.
הרובע החדש מתוכנן להכיל כ-3,000 יחידות דיור, מבני ציבור, קריית ספורט עם אצטדיון כדורגל חדש ואולם כדורסל, משרדים ומסחר.
בינתיים הוצאתה של התכנית לפועל מתעכבת, לאחר שפעמיים בית המשפט ביטל את אישורה בעקבות עתירות שהוגשו מצד גורמים כמו נמל אשדוד, חברת נמלי ישראל והתאחדות התעשיינים.
אחד החששות הוא מהקרבה של בתי מגורים לריכוזי חומרים מסוכנים. אמנם הובלת הברום הועברה למסילת הרכבת החדשה הצפונית יותר, אך בנמל וסביבו יש חומ”ס מגוון ובהקפים גדולים.
“אמוניום ניטרט הוא חומר המשמש לדשן וכן גם הוא מגיע דרך נמל אשדוד”, אומרת מנכ”לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, ד”ר ענת רוזן. “בשום שלב”, הוסיפה, “לא אוחסנו בנמל כמויות כמו אלה שאוחסנו בנמל בירות. מדובר בסדרי גודל אחרים. בכל אופן, החומר מועבר במסירה ישירה ללקוח”.
מהם חמשת החומרים המסוכנים הכי בעייתיים שמשונעים דרך נמל אשדוד ומאוחסנים בו ובעורף הנמל – על איזה כמויות מדובר?
"כל החומרים המאוחסנים בנמל ובמחסני הערובה מוחזקים תחת תנאים מחמירים ביותר של היתר רעלים שכולל הנחיות הגנת הסביבה ופיקוד העורף. מטעמים המובנים לך לא אשתף אותך בסוגי החומרים ובכמותם".
ניתן ללמוד לקחים מהמקרה של לבנון לגבי אשדוד?
רוזן: "תמיד אפשר ללמוד מתקלות ואירועים ברחבי העולם".
ניתן יהיה להקים מגורים בקרבת הנמל במצב הנוכחי?
"הרובע החדש שיוקם יעמוד בכל התנאים הדרושים למרחק הפרדה".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: “עד כה אמוניום ניטרט יובא לארץ דרך נמל אשדוד, בתפזורת או במכולות סגורות. החומר שהגיע בתפזורת נמסר ליבואנים במסירה ישירה, בשל הסיכון הרב שבו. החומר שהגיע במכולות סגורות אוחסן בתוך מתחם מכולות המיגון הקיים בנמל אשדוד.
"בשל הפיצוץ בביירות", מוסיפים במשרד, "ולאור הנחיית השרה להגנת הסביבה, ביצע המשרד בחינה מחודשת של הנושא, והוחלט כי כל האמוניום ניטרט (לרבות במכולות) המגיע לארץ או יוצא ממנה, יימסר באופן ישיר, ללא אחסנה כלל בנמל. המשרד עיגן הנחיות אלה בתנאי היתרי הרעלים של נמל אשדוד ונמל חיפה".
בעניין הקמת רובע פארק לכיש שמתוכנן לקום קרוב מאוד לנמל, נמסר מהמשרד להגנת הסביבה: “באשר לשכונה החדשה – הנמל ביצע סקר ניהול סיכונים להיבטי אחסון ותפעול, ובמסגרת היתר הרעלים נדרש לבצע את התוכנית ולהתקין אמצעי הפחתה כפי שאושרו על-ידי המשרד. היתר הבנייה יינתן לשכונה רק לאחר אישור המשרד כי הסיכון הוסר. לגבי יתר השאלות – יש לפנות לנמל".
מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: "בחברת נמל אשדוד מקפידים על הסטנדרטים המחמירים ביותר בעניין החומרים המסוכנים בהתאם לכל דין ולהנחיות המשרד להגנת הסביבה".