בתחילת פברואר האחרון צעדה נעמי פולקמן ז"ל, בת ה-78 ברחוב נחלת יצחק פינת יגאל אלון בתל אביב-יפו, בעת שחצתה את הכביש במעבר החציה דרסה אותה משאית-מערבל בטון והרגה אותה. המקרה של פולקמן, אמו של ח"כ רועי פולקמן מסיעת כולנו, הוא חלק מהמציאות היומיומית איתה נאלצים להתמודד האזרחים הוותיקים (65+) כהולכי רגל במדינת ישראל. באשדוד נפגעו בעשור החולף (2009-2018) בתאונות דרכים 220 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 26 נהרגו. בשנת 2018 נפגעו בעיר 24 קשישים הולכי רגל.
בכל שנה נפגעים בממוצע כ-700 אזרחים ותיקים בעודם הולכי רגל בתחום העירוני, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. בשנת 2018 נפגעו בתאונות דרכים בערים ובישובים 780 קשישים (65+) הולכי רגל, 11% יותר ממוצע הנפגעים השנתי. מבין הולכי הרגל הקשישים שנפגעו בשנה זו, 40 נהרגו ו-211 נפצעו באורח קשה.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המספרים הקשים והכואבים של הקשישים שנפגעים ממשיכים להיות גבוהים בכל שנה וכשלא רואים ירידה, ברור שלא נעשה מספיק על מנת לצמצמם אותם. מדובר באנשים ששרדו מלחמות ובנו את המדינה אבל לא שרדו את הסכנות שהכביש מציב. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדרוש מהרשויות להתקין פסי האטה בסביבה בה ישנו ריכוז גבוה של קשישים כמו בתי אבות ומרכזי יום לקשיש ויחד עם זאת להאריך את משך האור הירוק ברמזור המיועד להולכי הרגל. מדובר בצעדים פשוטים לביצוע, שאינם דורשים עלויות גבוהות ובעיקר מאוד אפקטיביים בהצלת חיים".
בנקיטת מספר פעולות פשוטות, אותן חייב משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ליישם ולהוציא לפועל, ניתן למנוע נפגעים רבים בדרכים:
- ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים בהם נמצאים קשישים רבים באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהם הם מוצבים.
- באותם אזורים, בהם הצפי לנוכחות קשישים גבוה, יש להאריך את משך הופעת האור הירוק ברמזור המיועד להולכי הרגל, על מנת לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה.
- ריכוז ויישום הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות של מעברי החציה על ידי סימונם באופן מובלט, וכדומה.