עצור. אילוסטרציה: דוברות המשטרה
עצור. צילום ארכיון: דוברות המשטרה

"כשזה קורה לגבר, זה שונה": תושב אשדוד חושף איך הסתבך עם החברה הלא נכונה

יותר משלוש שנים קשות עברו על אביב (שם בדוי) מאשדוד. שנה לאחר שהתחבר עם א', ורקם איתה קשר חברות עמוק, התברר לו שהיא, בניגוד אליו, פיתחה אליו רגשות רומנטיים המלווים בקנאה ואובססיביות קיצונית. אבל הצרה של אביב הייתה הרבה יותר גדולה. העבר הפלילי שלו שימש אותה נגדו, מה שהביא למסכת עינויים שהוא לעולם לא ישכח. בראיון ל'כאן דרום' הוא מספר על הסבל, התסכול, החוויה הקשה, ועל עו"ד שהצליח להציל אותו

פורסם בתאריך: 30.6.23 09:36

     

אביב (שם בדוי) מאשדוד פיתח קשר חברות אינטנסיבי עם חברה קרובה לפני מספר שנים. היא מצידה ראתה בחברות שלהם את תחילתו של קשר רומנטי. אך כשניסה אביב לחדד את נושא החברות ביניהם ולהסביר לה כי מדובר בקשר חברי ולא יותר, הכל הסתבך.

שנתיים עברו מאז המקרה שטלטל את חייו של אביב. קשר חברות עמוק כאמור שחשב שניהל עם א', ידידה קרובה, הפך מצידה, כך לטענתו, לקשר אהבה אובססיבי שהפך את חייו לסיוט אחד גדול, בגללו נאלץ לבלות במשך שלוש שנים באולמות בית משפט ותחת אינספור חקירות. בראיון ל'כאן דרום' סיפר אביב על התקופה הקשה בחייו, על הפחד שלו להיחשף עד הסוף, ועל הנורות האדומות שצריכות להידלק אצל כל אדם שנמצא במערכת יחסים, לא משנה אם הוא גבר או אישה, וגם – על עו"ד אחד שהצליח להציל אותו מלשבת תחת סורג ובריח.

מעצר. צילום: אוליבייה פיטוסי

"יש דברים בחיים שמזעזעים את האדם שעובר אותם, אחד הדברים הוא כשמאשימים אותו על לא עוול בכפו", הוא פתח ואמר. אביב, לטענתו, הוא אדם של אמת. הוא יודע לקחת אחריות על המעשים שלו.

אביב הוא אסיר משוחרר. שנים לפני הטלטלה החדשה שפקדה את חייו, הוא ריצה מאסר של שנה וחצי בגין אלימות כלפיי בת זוגתו לשעבר. "הייתה לי חברה שאהבתי מאוד. והקנאה שהייתה שם גרמה לי לעשות דברים ששילמתי עליהם. כשאני עושה טעות, אני יודע להודות בה. ובמקרה ההוא, מיד כשהוגשה תלונה נגדי על האלימות שהייתה, לקחתי את כל האחריות והודיתי מיד", סיפר.

בכלא, דאז, למד אביב את הלקח שלו. "במסגרת התקופה שרציתי את המאסר, היה לי כל כך קשה, שאמרתי לעצמי כל הזמן שאני לשם לא חוזר. נתנו לנו קורס בכלא שדיבר על ירח דבש מדומה בזוגיות, על יחסי קנאה לא בריאים ולאן הם מובילים, והבנתי את הדברים. יצאתי חכם יותר וידעתי איפה לא להסתבך". אבל אביב הסתבך שוב.

הרקע שהוביל את אביב לשבת בחדר חקירות שוב, לעמוד מול בית משפט, להיכנס לסחרור של דיונים, לחץ וחרדות, יכול לקרות לכל אחד. נורות אדומות, שהיום אביב יודע לשים לב אליהן, היו אמורות להידלק אצלו מזמן, עוד בתחילת הקשר הידידותי עם א'. אבל האמת היא, שנשים הן בד"כ המוזהרות בנוגע להתנהגויות כאלו מצד פרטנרים המראים התנהגות אופיינית לגברים אלימים. "כשזה קורה לגבר, זה שונה", טוען אביב.

עצור. צילום: דוברות המשטרה

עצור. צילום: דוברות המשטרה

אז איך הסתבכת שוב?

"א' הייתה ידידה קרובה מאוד שלי, כך החשבתי אותה, וכך גם אמרתי לה בכל הזדמנות אפשרית, ובמיוחד כשהיא רמזה על רצון לקשר רומנטי איתי. הכרתי אותה במקום העבודה שלי. היא עבדה שם גם, וסייעה לי בקושי מסוים שהיה לי במהלך העבודה וזכרתי לה חסד. לאחר תקופה מסוימת הפכנו לחברים טובים, הייתי לה אוזן קשבת, בעיקר על סיפורים על אקס אלים שהיה לה. עם הזמן, הקשר התהדק, והחברות הפכה קרובה יותר, והיינו מבלים הרבה ביחד, הולכים לבית אחד של השני, מתארחים בארוחות וימי הולדת של המשפחות. היינו חברים ממש טובים, ובכל הזדמנות שהייתה לי, הבהרתי לה שמדובר בקשר ידידותי בלבד מצידי, בייחוד בגלל העבר שהיה לי עם בת זוגתי לשעבר. אמרתי לה שאני לא מתאהב, ולא נכנס לזה שוב. היא ידעה על העבר הפלילי שלי, הכירה את הפחד שלי מלחוות את זה שוב. והקשר המשיך להיות ידידותי בלבד", סיפר.

"במקביל הבחנתי בהתנהגות אובססיבית מצידה. היא דרשה ממני למחוק את החברות שלי בפייסבוק ולחסום את כולן, לא לדבר עם אף אחת חוץ ממנה. היא הייתה עוקבת אחריי למפגשים עם חברים. היא הייתה לוקחת לי את הטלפון כל רגע שאפשר ובודקת לי את הכל. היא הייתה אומרת לי לא לבגוד בה. כשהייתי אומר לה לא לבוא – כי החברים שלי לא רצו שהיא תצטרף בגלל שהם כבר הבחינו בהתנהגות ה'לא הגיונית' שלה, היא הייתה מגיעה בכל זאת, מבלי שאדע, ומחכה בחוץ. היא הייתה אובססיבית. זה העיק מעט אבל לא חששתי מזה", אמר.

ולא נדלקה אצלך נורה אדומה?

"לא ייחסתי לקנאה שלה חשיבות בהתחלה, כי זה באמת החמיא לי באיזשהו מקום. הייתי אדם עם ביטחון עצמי נמוך והחמיאה לי התחושה שמקנאים לי. גם החברים והמשפחה שרמזו לי בכל הזדמנות אפשרית להפסיק לפגוש אותה, לא עזרה. אהבתי להיות איתה, לבלות איתה ועם החבר'ה שלה, באמת היה לי כיף". ואז זה התפוצץ לו בפרצוף.

יום אחד, על פי גרסתו של אביב, במהלך נסיעה שלהם יחד ברכב, הוציאה א' את הטלפון הנייד שלה והראתה לאביב תמונות של פניה חבולות. לטענתו, היא איימה עליו כי היא תייחס את החבלות הללו אליו, אם לא יקיים איתה קשר רומנטי, ואם יעז לבגוד בה עם אחרות. א' כאמור הכירה את עברו הפלילי של אביב, ואת החשש שלו מלהיכנס לכלא שוב, וניצלה זאת נגדו. אביב, שפחד מאיומיה, עשה כדבריה, והפך לטענתו לשבוי שלה. עד ליום שהאיום שלה התקיים.

איליה סביירין, עורך הדין

איליה דביירין, עורך הדין

בחודש נובמבר 2017, הגיעו שוטרים לעצור את אביב בגין תלונה על תקיפה וחבלה. לאחר שלושה ימים הוא שוחרר. חצי שנה לאחר מכן הוא קיבל את כתב האישום: איומים, תקיפה סתם של בן זוג ותקיפה הגורמת חבלה של ממש של בן זוג. המתלוננת כאמור היא ידידתו הקרובה ביותר, א'.

"היה לו סיכוי של אחוז אחד לצאת מהסיפור הזה"

אביב, הבין שעולמו חרב עליו, וכי כל מה שניסה להימנע ממנו כל השנים קורה שוב, אך הפעם ללא עוול בכפו. הוא ידע שעברו הפלילי הקודם יכול לבוא נגדו. בהתייעצות עם אחיו, עורך דין בעצמו, הוא פנה אל עו"ד איליה דביירין, קצין משטרה לשעבר, שמיד נכנס לתמונה. "היה לו סיכוי של אחוז אחד לצאת מהסיפור הזה", אמר עו"ד איליה ל'כאן דרום'. "גבר שמגיע לתחנת משטרה עם תלונה על אלימות במשפחה נמצא 85 אחוז בחזקת אשם, ואם הוא עם עבר פלילי אז זה הופך ל-99 אחוז".

מנסיונו של עו"ד איליה בתיקים מסוג זה, המתלוננת הפכה את עצמה לקורבן קלאסי לאלימות במשפחה. "התיק שהיה לנו היה תיק עם הקלטה של הודאה לכאורה באשמה, צילומים של חבלות, עדות של אחת החברות שתמכה בגרסה של המתלוננת, אסמסים. במקביל המתלוננת הפעילה לחץ על הצוות המשפטי עם סרטוני יוטיוב שהעלתה ופניות במכתבים לגורמי משפט, וזה היה מאוד סיזיצפי", אמר עו"ד איליה.

בכל זאת מדובר על אדם שכבר עשה משהו כזה בעבר, איך מתמודדים עם לקוח כזה?

"אביב לאורך כל הדרך התעקש שהוא לא עשה את הדברים. במקרה הראשון שהוא נכנס בגינו לכלא, הוא הודה מיד, במקרה הזה הוא התעקש שהוא לא עשה את המיוחס לו, ועם זה הלכתי".

בית משפט השלום אשדוד. צילום: פבל

בית משפט השלום אשדוד. צילום: פבל

כשהלקוח חף מפשע

במשך תקופה ארוכה חקר עו"ד איליה כל פיסת מידע שיכול היה למצוא על מנת להוכיח את חפותו של אביב. הוא מצא שלל סתירות בעדויותיה של א', ויחד עם חקירה ברשתות החברתיות, הצליח להרכיב פאזל אחד גדול על תכונות אישיות והתנהלות שיטתית שהיא נוקטת בה, שהוצגה כולה לשופטת. הקלטות שסולפו, תמלולים שלא הוגשו כדין, סמסים ושיחות שהוצאו מהקשרן, כל אלו היו הראיות שהציגה א' בתביעה. אך בתום שלוש שנים של דיונים והוכחות, הצליח עו"ד איליה להוכיח את חפותו של אביב. השופטת קיבלה את גרסתו.

"גרסת הנאשם פשוטה, ברורה ועקבית"

אביב דבק בצדקתו והמשיך לטעון שהוא חף מפשע במשך שלוש שנים של דיונים וחקירות. הוא האמין בכל ליבו שהוא יצא זכאי, למרות העבר הפלילי שלו. ההוכחות שהציג עורך הדין בנוגע לחוסר אמינות המתלוננת, הצליחו לשכנע את השופטת כי מדובר באישה שניסתה לתפור תיק. "לאורך כל הדרך טען הנאשם כי מלכתחילה לא ביקש לקיים קשר רומנטי עם המתלוננת, המתלוננת חשדה בו כי הוא מתרועע עם נשים אחרות, והוא הצהיר בפניה כי אין ביניהם קשר רומנטי ואף היא רשאית לעשות כן", כתבה השופטת בהכרעת הדין. "אלא שבשלב מסוים, הבין הנאשם כי המתלוננת מנצלת את חששו מפני הליך פלילי נוסף, מאיימת "לתפור לו תיק", לפנות למשטרה ולהתלונן כי נקט באלימות נגדה, וזאת בין היתר על רקע עברו הפלילי ועונש המאסר שריצה בעבר".

"המתלוננת עשתה שימוש בחששו זה של הנאשם, ובאמצעותו אילצה אותו לקיים עימה קשר רומנטי, בניגוד לכוונותיו המקוריות באשר אליה. הדברים הגיעו לשיאם באותה נסיעה ברכב, שם, לגרסת הנאשם, הציגה לו המתלוננת תמונות שלה חבולה, והטיחה בו כי אם יפגע בכבודה, תטען כי הוא זה שגרם לה את החבלות שהופיעו בתמונות. על רקע זה, התפתח בין השניים ויכוח קולני וקשה, ולטענת הנאשם לכך התייחס בדברי ההתנצלות שלו הנשמעים בתמליל", ובהמשך מסמך הכרעת הדין הוסיפה כי "גרסת המתלוננת באשר לאירוע עצמו מעלה מספר סתירות, כפי שפורטו לעיל. מנגד, גרסת הנאשם פשוטה, ברורה ועקבית".

במשפט שקבע את דינו של אביב הודיעה השופטת על זיכויו מההאשמות. "מסקנה זו מתבקשת כתוצאה מקשיים, ספקות ופגמים ממשיים שנפלו בכל אחת ואחת מן הראיות העומדות בבסיס גרסת המתלוננת, ואף בגרסתה כפי שהובאה בפני ביהמ"ש", נכתב. "גרסתו של הנאשם נותרה עקבית מאז הפעם הראשונה שבה נחקר בתחנת המשטרה, עובר לעימות שהתקיים בינו לבין המתלוננת, ועד לחקירתו בבית המשפט".

איך הרגשת במתן הזיכוי?

"עו"ד איליה הפך עולמות ועשה עבודה למופת, לא הופתעתי כשזוכיתי, ראיתי כל מה שהוא עשה בכל השנים של התביעה וידעתי שהוא יוציא את האמת לאור. נשמתי לרווחה, והיום למדתי את הלקח שלי".

איך היית מתנהג אחרת בדיעבד, לאחר שהבחנת בהתנהגות של א'?

"אני ממליץ לכל אחד, ללכת מיד למשטרה. להסביר את החשדות והחששות ולנתק את הקשר. היום אני חכם יותר ונזהר טוב מאוד. בזוגיות כולם מקנאים מתישהו, אבל חייב שיהיה חופש לחיים. קנאה מוגזמת ביחסי זוגיות צריכה להעלות מיד נורה אדומה. הקורס שעברתי בכלא – כל אחד צריך לעבור קורס כזה בזוגיות, צריך להוסיף אותו כשיטת חינוך בבתי ספר, בייחוד לבני נוער. אנשים צריכים לדעת איך להתנהל במערכת יחסים ולזהות מתי הקנאה הופכת לאובססיבית, מה צריך להדליק נורות אדומות וממה צריך להיזהר".

היום, המקרה הזה מאחורייך?

"זה מאחוריי אבל אני עדיין לא אצא מהבית בלי גז מדמיע. אני מרגיש פחד שא' עוד מחפשת דרך להתנקם בי. אני עדיין בטראומה, אני עדיין לא מצליח לפתח מערכות יחסים ולתת בהן אמון יותר מדי, כי למדתי על בשרי כמה שאהבה יכולה להזיק. היום אני חכם יותר, חכם וזהיר".

 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר