ההרוג בתאונת העבודה שהתרחשה בנמל אשדוד לפני שבוע הוא נתי חולי בן 49 מחולון, שהותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. בנו הבכור התחתן לפני כמה חודשים.
חולי עסק בפירוק מנוף ישן בקצה רציף 9. ככל הנראה כבל כבד שהשתחרר, מסיבה שעדיין נבדקת, פגע בו פגיעה אנושה, והוא נפל לארץ. צוות מד”א קבע את מותו במקום.
"הוא היה מנופאי לעילא ולעילא", סיפרו בני המשפחה לכתב "השקמה חולון". "התחיל לעבוד במקצוע לאחר הצבא. זו הייתה המומחיות שלו. הוא איש יקר, איש משפחה יקר ואהוב. זו טרגדיה גדולה לכולנו והלם מוחלט. הילדים ואשתו קיבלו את זה קשה מאוד וכולם עדיין בטרואמה".
ההרוג עבד בחברת מנופי יהודה במסגרת פירוק מנופים ישנים בנמל שמיועדים לגריטה וזה נעשה, כך אומרים בנמל, בתוך מתחם נפרד. חולי הוא ההרוג ה-40 בתאונות עבודה מתחילת השנה.
רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"
השנה האחרונה בנמל אשדוד הייתה רצופה באסונות קשים. ב-9.9.19 נהרגה אילנית טקלה, תושבת אשדוד בת 25, בודקת מטענים במערך האבטחה של הנמל, לאחר שמשאית דרסה אותה ליד השער. תיק החקירה נסגר.
ב-21.11.19 מרינה ראטוש תושבת בית שמש בת 40 פרצה עם מכוניתה את שערי הנמל מסיבה שאינה ברורה, יתכן עקב בלבול, ומאבטח שסבר שמדובר במחבל, ירה לעברה והרג אותה. התיק נגד היורה נסגר, המשפחה החליטה לפנות לערכאות משפטיות ולהגיש תביעה אזרחית.
ב-13.2.20 דוד טטרואשוילי, 45, נשוי ואב לשלושה, תושב אשדוד, שעבד כסוור בנמל אשדוד, נפצע אנושות לאחר שנמחץ תחת מטען כבד במהלך פריקת אוניה. שעות אחר כך הוא נפטר בבית החולים. המשטרה עיכבה לחקירה כמה בעלי תפקידים, בנמל הודיעו על בדק בית וחידוד הנהלים. חקירת המשטרה עדיין מתנהלת, אך השבוע לא הצלחנו לקבל פרטים איפה היא עומדת.
הפסקת עבודה בגובה
בעקבות התאונה בשישי שעבר מנהל הבטיחות במשרד העבודה הוציא לנמל אשדוד צו להפסקת עבודה בגובה, אולם במהלך השבוע, מעדכנים בנמל אשדוד, הוא בוטל.
צווי הבטיחות שהוטלו אסרו על "עבודת גובה הנדסית", פירוק עגורנים והפעלת עגורנים ניידים. הנמל נדרש ליישם תהליכי פיקוח על בטיחות, לבצע תדריכים לעובדים ולהוסיף תקני פיקוח בשטח של ממוני בטיחות.
מדובר בצעד דרמטי שגרם לשיבושים בפעילות השוטפת בנמל.
מפקח עבודה ראשי במשרד העבודה, חזי שורצמן, אמר בעקבות התאונה: “אנו רואים בחומרה רבה אירוע זה וזאת לאחר מספר בקרות שלנו בנמל. במהלך השנה בוצעו מספר בקרות נרחבות בשטח הנמל, וניתנו דגשים תפעוליים ובטיחותיים רבים. לא תותר עבודה בגובה בנמל עד שהנהלת הנמל תציג לנו תוכנית בטיחות מפורטת. כמו כן המתקן ייסגר לעבודה”.
לדברי מנהלת ‘הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה’, ד”ר הדס תגרי, “זוהי תאונת העבודה הקטלנית השלישית בנמל אשדוד בתוך פרק זמן של שנה, וזאת בנוסף לאירועי בטיחות חמורים. לאחר התאונה בה נהרג דוד טטראושוילי ז”ל בפברואר פנתה ‘הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה’ למנהל הבטיחות התעסוקתית בדרישה לקיים פעולות פיקוח הדוקות על הנמל, אולם למרבה הצער נראה שלקחי התאונות הקודמות לא נלמדו”.
לאחר התאונה הקטלנית ביום שישי נמסר מחברת נמל אשדוד: "עובד קבלן נפל אל מותו במהלך עבודתו בנמל. מנכ”ל הנמל הורה על הפסקה מיידית של העבודה באזור המגודר שנמסר לעבודת הקבלן והורה על בדיקה מקיפה של האירוע. המקרה דווח למשטרה והיא חוקרת אותו. נמל אשדוד משתתף בצערה העמוק של המשפחה".
בעקבות הטלת צווי הבטיחות נמסר בתגובה מהנמל: "בעקבות התאונה הטרגית ניתנו לנמל צווי בטיחות האוסרים, בין היתר, עבודה בגובה ועבודת עגורנים ניידים, אלא בתנאים שלהבנת החברה אינם ניתנים ליישום מיידי. חברת הנמל נמצאת בקשר רציף עם משרד העבודה במטרה לקבל הבהרות לצווים הגורפים שניתנו ו/או לתקנם. מאחר ומדובר בצווים שנכנסו לתוקף מיידי, הורה מנכ”ל נמל אשדוד, מר שיקו ז’נה, כי עד לקבלת התיקונים בצו הבטיחות יופסקו העבודות בנמל בהתאם לצווים".
מהמשטרה נמסר כי “נפתחה חקירה. החקירה מתנהלת בשיתוף עם משרד העבודה. טרם הוחלט על חקירת החשודים”.