דו"ח היחידה הממשלתית לחופש המידע, שפורסם לאחרונה על ידי משרד המשפטים והמינהל לתפקידים מיוחדים במשרד הפנים, מציב את עיריית אשדוד בחזית השקיפות המוניציפלית בישראל.
מהנתונים עולה כי במהלך השנה החולפת הוגשו לעיריית אשדוד 710 בקשות למידע ציבורי, הממקמות את העיר במקום השני במספר הבקשות, מיד אחרי ירושלים עם 794 בקשות.
הדו"ח מדגיש כי מתוך הבקשות שהוגשו לאשדוד, נענו 99.3% בחיוב, מה שממקם את העיר בראש הערים הגדולות במענה חיובי ושקיפות נתונים.
עוד עולה מהדו"ח כי 75.7% מהבקשות קיבלו מענה בתוך 14 יום בלבד. וכי בתוך 30 יום 94% מהבקשות קיבלו מענה. כמו כן, לא הייתה בקשה אחת שעיריית אשדוד דחתה וסירבה להגיב עליה.
מאחורי הנתונים הכל כך מחמיאים הללו עומד עו"ד דוד דבש, הממונה על חופש המידע בעירייה ומי מוביל את המאמצים בתחום זה, ובזכותו אשדוד נחשבת למובילה במתן שירותי מידע פתוחים לציבור.
בהשוואה לרשויות אחרות, אשדוד בולטת לא רק בהיקף המענה החיובי, אלא גם בשיעור הדחיות הנמוך במיוחד לעומת ערים כמו חיפה וחולון שדחו אחוז ניכר מהבקשות (52.8% ו-46.6% בהתאמה).
כמו כן, לעומת אשדוד וירושלים, בדו"ח מופיעה רשימה של רשויות שלא דיווחו כנדרש ולא פעלו להעמדת מידע לציבור. בין הערים הללו: אור עקיבא, קלנסווה, טייבה ורמלה, שחלקן כבר לא הגישו דו"חות שנה שלישית ברציפות.
על רקע הנתונים בדו"ח, ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע, עו"ד שלומי בילבסקי, ציין כי: "לא ניתן להשלים עם מצב שבו רשויות מקומיות אינן מדווחות על הבקשות למידע ואינן מאפשרות לבצע בקרה על יישום החוק אצלן, ואני קורא לראשי הרשויות לפעול מיידית לשינוי מצב זה. השקיפות והזכות למידע הן מיסודות הדמוקרטיה ובגדר זכות בסיסית המגיעה לתושב".
ליאור שחר, מנהל המינהל לתפקידים מיוחדים במשרד הפנים, הוסיף כי משרדו רואה ביישום חוק חופש המידע אבן יסוד חיונית לשיפור השירות לתושבים: "החוק גם מאפשר לתושב לקבל מידע חשוב שרלוונטי אליו בחיי היום-יום שלו ברשות המקומית. לכן אנחנו פועלים כל העת כתף אל כתף עם היחידה הממשלתית במשרד המשפטים כדי להמשיך ולשפר את העברת המידע של הרשויות המקומיות לתושב".
רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"