נתונים מדאיגים שמפרסמת עמותת 'אור ירוק' חושפים כי 439 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024. מהנתונים עולה כי בהשוואה לשנת 2023 מדובר בעליה חדה של 22% כאשר 361 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023.
ומה לגבי העיר אשדוד? בשנת 2024 לבדה נפגעו 392 בני אדם, שניים מהם נהרגו ו-59 נפצעו קשה, מה שמציב את אשדוד במקום השישי בארץ במספר הנפגעים. על פי נתוני אור ירוק, בעשור האחרון נפגעו 3,996 בני אדם בתאונות דרכים באשדוד, 49 מהם נהרגו ו-395 נפצעו קשה. עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק שולח אצבע מאשימה כלפי הממשלה וראשי הערים וקורא להם לפעול בדחיפות לשיפור הבטיחות בדרכים.
הרשויות המקומיות אינן מנצלות את סל הבטיחות
בנוסף, ע"פ דו"ח שחובר על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת (נובמבר 2024) מצא כי 40% מכלל תאונות הדרכים הקטלניות ו-60% מהתאונות החמורות בעשור האחרון התרחשו בדרכים עירוניות. עוד עולה מהדוח כי רוב הנפגעים בדרכים עירוניות הם הולכי רגל, רוכבי אופניים ורוכבי אופנוע – משתמשי דרך פגיעים במיוחד. "כשלי הבטיחות במרחב העירוני נובעים בין השאר מכך שמערכות התחבורה תוכננו מנקודת מבטו של המשתמש ברכב, תוך התחשבות מועטה בצרכיו של הולך הרגל או רוכב האופניים", נכתב בדוח.
ישנם שלושה גופים עירוניים עיקריים שתפקידם לעסוק בנושאי הבטיחות בדרכים בתחומי הרשות המקומית: ועדה לבטיחות בדרכים, מטה הבטיחות בדרכים ורשות התמרור העירונית. על פי דוח מבקר המדינה בשנים 2022-2021 הייתה ירידה בניצול תקציבי סל הבטיחות המיועד לשיפור תשתיות הבטיחות ברשויות המקומיות. כך לדוגמה בשנת 2022 הוקצו 204 מיליון שקלים ונוצלו בפועל כ-70 מיליון שקלים בלבד. ירידה נוספת חלה בתקציבים שהוקצו על ידי הרלב"ד לטובת פעילות מטות הבטיחות בדרכים ברשויות המקומיות בייחוד בשנים 2023-2022.
על פי הדוח, הערים המובילות בעולם בבטיחות בדרכים כדוגמת לונדון, דבלין או שטוקהולם פיתחו תוכניות פעולה רב שנתיות לטיפול מערכתי בבטיחות משתמשי הדרך הפגיעים. בתוכניות הללו הוגדר אופן טיפול כוללני הגורמים לתאונות בעיר (תשתיות הדרך, בטיחות כלי הרכב והתנהגות משתמשי הדרך) במטרה ליצור תשתית סלחנית לטעויות אנוש ובכך לצמצם את שיעורי ההיפגעות בתחומי העיר.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שנת 2024 שהסתיימה לא מכבר הייתה הקטלנית ביותר מזה כשני עשורים. זהו כישלון גדול של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, כשלון שכולנו האזרחים משלמים את המחיר. שנים של קיצוצי תקציב, אדישות ממשלתית והיעדר תכנית לאומית רב שנתית הם הגורמים המרכזיים לשנה המדממת בכבישים. לדאבוני שנת 2025 ממשיכה את מגמת ההיפגעות הגבוהה של שנת 2024 ולכן שרת התחבורה והבטיחות בדרכים חייבת לקדם באופן מידי תכנית לאומית רב שנתית. במקביל, על ראשי וראשות הערים לקחת אחריות ולפעול באופן מקומי על מנת לחזק את הבטיחות בעיר. זו חובתם והציבור דורש מהם לפעול על מנת לאתר את נקודות התורפה המסוכנות בכל עיר וישוב ולטפל כדי למנוע את התאונה הבאה".
רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"