לאחרונה, ערכו חברי קבוצות הנוער של עמותת אור ירוק לכבוד שניאור חשין ומתנדבי מועדוני עמותת אור ירוק תצפיות בכ- 130 יישובים בכל רחבי הארץ במטרה לאמוד את דפוסי חציית הכביש של הישראלים. המתנדבים בדקו כמה מהולכי הרגל חוצים את הכביש בצורה חוקית ובטוחה במעבר חציה מוסדר, שאינם מסמסים או מדברים בנייד ובאור ירוק. במסגרת הבדיקה נצפו למעלה מ- 6,200 בני אדם שחצו את הכביש.
בין היישובים בהם נערכה תצפית כזו היו גם גן יבנה, אשדוד ובאר טוביה וקריית מלאכי. אלו תוצאות הבדיקות שנערכו:
תוצאות התצפית בגן יבנה:
מספר הולכי הרגל שחצו את הכביש בצורה נכונה | חצו את הכביש באור באדום | חצו את הכביש שלא במעבר חצייה | הביטו בנייד או שמעו מוזיקה באוזניות | דיברו בטלפון הנייד תוך כדי חצייה | אחוז הולכי הרגל שחצו את הכביש באופן לא תקין |
29 | 0 | 0 | 4 | 7 | 28% |
תוצאות התצפית באשדוד:
מספר הולכי הרגל שחצו את הכביש בצורה נכונה | חצו את הכביש באור באדום | חצו את הכביש שלא במעבר חצייה | הביטו בנייד או שמעו מוזיקה באוזניות | דיברו בטלפון הנייד תוך כדי חצייה | אחוז הולכי הרגל שחצו את הכביש באופן לא תקין |
18 | 2 | 0 | 0 | 0 | 10% |
תוצאות התצפית בבאר טוביה:
מספר הולכי הרגל שחצו את הכביש בצורה נכונה | חצו את הכביש באור באדום | חצו את הכביש שלא במעבר חצייה | הביטו בנייד או שמעו מוזיקה באוזניות | דיברו בטלפון הנייד תוך כדי חצייה | אחוז הולכי הרגל שחצו את הכביש באופן לא תקין |
32 | 0 | 4 | 2 | 2 | 20% |
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנת 2017 נהרגו 111 הולכי רגל בתאונות דרכים, 76 מהם (68%) נהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני כלומר, בתוך היישובים. עוד עולה מהנתונים כי 30% מתוך סך ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2017 הם הולכי רגל, נתון מדאיג שמציב את ישראל כאחת המדינות המסוכנות להולכי הרגל מקרב המדינות המתקדמות.
עוד נמצא, כי 52 מהולכי הרגל שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2017 היו מעל גיל 65, ורובם הגדול (47 הולכי רגל) משתייכים לחברה היהודית. בנוסף עולה מהנתונים, כי 13 מהולכי הרגל שנהרגו היו ילדים בגילאי 0-14, תשעה מהם משתייכים לחברה הערבית.
עמותת אור ירוק: "אין להולך רגל יכולת לנצח במפגש עם כלי רכב על הכביש. אדם שחוצה את הכביש חייב להרגיש שהרחובות בטוחים להליכה, המדינה חייבת להוסיף ניידות ושוטרים, להגביר אכיפה ולוודא שהולכי הרגל מוגנים גם בעת חציית כביש. אכיפה מתמשכת תמנע מהולכי הרגל לסכן את חייהם ולחצות את הכביש בצורה בלתי חוקית ברמזור אדום או שלא במעבר חציה מוסדר"