מתנדבי עמותת אור ירוק ערכו לאחרונה תצפיות בכל רחבי הארץ בכדי לבחון עד כמה דעתם של הנהגים הישראלים מוסחת בזמן הנהיגה. במהלך הפעילות נצפו כ-9,000 נהגים במעל- 140 רשויות מקומיות ברחבי הארץ. בתצפיות בדקו המתנדבים האם הנהגים מדברים בטלפון ללא דיבורית, מחזיקים את הטלפון ביד, קוראים עיתון, מתגלחים, מתאפרים, אוכלים או מתעסקים עם הנוסעים או חפצים במושב האחורי.
בין המתנדבים שביצעו את התצפיות היו גם חברי קבוצות הנוער של עמותת "אור ירוק" לכבוד שניאור חשין ומתנדבים בתכנית החונכות של פר"ח.
אלו תוצאות התצפיות:
באשדוד
- מספר הנהגים שנצפו: 40
- אחוז הנהגים שהתעסקו בדברים נוספים תוך כדי נהיגה: 50%
- מספר הנהגים שנצפו מדברים בטלפון הנייד ללא דיבורית: 9
- מספר הנהגים שהחזיקו את הטלפון הנייד בידם: 8
- מספר הנהגים שקראו עיתון או ספר: 0
- מספר הנהגים שהתאפרו או התגלחו: 3
- מספר הנהגים שעסקו באכילה: 0
- מספר הנהגים שהתעסקו במושב האחורי: 0
- בבאר טוביה
- מספר הנהגים שנצפו: 40
- אחוז הנהגים שהתעסקו בדברים נוספים תוך כדי נהיגה: 3%
- מספר הנהגים שנצפו מדברים בטלפון הנייד ללא דיבורית: 0
- מספר הנהגים שהחזיקו את הטלפון הנייד בידם: 1
- מספר הנהגים שקראו עיתון או ספר: 0
- מספר הנהגים שהתאפרו או התגלחו: 0
- מספר הנהגים שעסקו באכילה: 0
- מספר הנהגים שהתעסקו במושב האחורי: 0
מסקר שפרסמה לאחרונה עמותת אור ירוק ועוסק בהיסח דעת עולה כי 95% מהציבור חושב שלקרוא ולכתוב הודעות בטלפון הסלולארי במהלך נהיגה זו פעולה מסוכנת במידה רבה מאוד, דבר שלא מפריע ל-54% להודות שהם עושים זאת. מהסקר עולה עוד כי 53% מהנשאלים הודו שהם מדברים בטלפון הנייד במהלך נהיגה ללא דיבורית ו-86% הודו שהם מדברים בטלפון הנייד במהלך נהיגה עם אוזניה או בדיבורית.
תפיסת הסכנות ברורה כמעט לכל הנשאלים – 96% חושבים שזה מסוכן במידה רבה מאוד לגלוש באינטרנט וברשתות החברתיות במהלך נהיגה. 84% טוענים כי זה מסוכן במידה רבה מאוד גם לדבר בטלפון הסלולארי במהלך נהיגה. 24% מהנהגים חושבים שלדבר בטלפון במהלך נהיגה עם דיבורית או אוזניה גם היא פעולה מסוכנת במידה רבה מאוד.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כדי לצמצם את התופעה המסוכנת של נהגים שעסוקים בהיסח דעת בזמן נהיגה, הגיע הזמן שהמדינה תילחם בנהגים שמזלזלים ומסכנים את החיים של כולנו, באמצעות הגברת הנוכחות המשטרתית בכבישים והגברת ההרתעה. כשנהג יראה ניידת משטרה בכביש הוא לא יחזיק את הנייד ביד, לא יתגלח ולא יסיט את המבט מהדרך. אם היו מספיק ניידות משטרה, אם הייתה אכיפה משמעותית ובולטת בכבישים, אם הנהג היה חושש באמת להיתפס הפעולות האלה היו נפסקות ותאונות רבות יכלו להיחסך".