מתנדבי עמותת אור ירוק ערכו בשבועות האחרונים תצפיות בכ- 140 יישובים שונים ברחבי הארץ במטרה לדגום את מספר הנוסעים ברכב ללא חגורת בטיחות ועל ידי כך לאמוד את שיעור השימוש בחגורת בטיחות בארץ. במסגרת הסקר נצפו למעלה מ- 5,000 כלי רכב ובהם מעל 11 אלף נוסעים. מתוצאות התצפית עולה כי בממוצע 18% מהנוסעים שנבדקו לא חגרו חגורת בטיחות.
באשדוד נערכה תצפית על 20 רכבים, בתוכם 25 נוסעים (כולל הנהג). החדשות הטובות הן שרק נוסע אחד מכל הנצפים בסך הכל נצפה ללא חגורת בטיחות. גם בגן יבנה התצפית כללה 20 רכבים שבתוכם 24 נוסעים אך במקרה זה התציפיות העידו על 4 נוסעים ללא חגורת בטיחות- 17% מכלל הנצפים. את התצפיות ביצעו מתנדבי אור ירוק בקהילה, וקבוצות 'נוער אור ירוק לכבוד שניאור חשין'.
לפי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלמ"ס, בשנת 2018 (ינואר-נובמבר) נפגעו 401 בני אדם בתאונות דרכים כאשר לא השתמשו באביזרי בטיחות ובהם ללא חגורת בטיחות, 19 בני אדם נהרגו ו- 123 נפצעו באורח קשה.
עמותת אור ירוק: "חגירת חגורת בטיחות ברכב נתפסת בעיני רבים כעניין בסיסי שבלעדיו לא נוסעים, יחד עם זאת מדי שנה אנחנו מופתעים לגלות שנוסעים רבים אינם מקפידים להשתמש באביזר בטיחות כל כך יומיומי זה. בהיעדר נראות משטרתית מספקת בכבישים אין מספיק אכיפה והסיכון לנוסעים הוא רב. הוספת ניידות משטרה והגברת הנראות שלהן בכבישים תסייע בהרתעת נהגים שלא חוגרים חגורת בטיחות, או מסיעים נוסעים כשאינם חגורים. אם תהיה הרתעה מספקת בדרכים, כל נוסע ידאג להיות חגור ונוכל לצמצם את מספר הנפגעים".
במקרה של תאונת דרכים, כאשר הנוסעים ברכב אינם חגורים בחגורת בטיחות, הם עלולים להיזרק אל מחוץ לרכב או על שאר היושבים בו ולסכן גם אותם. החגורה שומרת על חייהם של הנוסעים ברכב כאשר מתרחשת תאונה, מאחר והיא מפזרת את עוצמת המכה על פני שטח הגוף של הנוסע ושומרת עליו בתוך כסאו וברכב. על פי נתוני עמותת אור ירוק, חגורת בטיחות מפחיתה את הסיכון לפגיעה חמורה ב-40%.