ועדת המשנה להתנגדויות שבוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בדרום החליטה לדחות את ההתנגדות של ארגוני הסביבה לתכנית הרובע המיוחד באשדוד. כזכור, הגופים הירוקים שכבר תמכו בעבר בתכנית החליטו להתנגד לה על רקע הפרת ההתחייבות של עיריית אשדוד להפוך את השטח הסמוך מדרום לשמורת טבע. מדובר בדיונה הגדולה ובפארק החולות, שבעירייה מקדמים כיום את הפיכתו לשטח מגורים של כ-13 אלף יחידות דיור במסגרת הסכם הגג.
עם זאת, ציין יושב ראש הוועדה דוד לפלר, שאין מניעה עקרונית שתכנית שמורת הטבע, שמקדמים המשרד להגנת הסביבה והירוקים, תאושר לכשתובא לדיון בקרוב.
בוועדה החליטו לשקול לקבל את ההתנגדויות של מהנדס עיריית אשדוד והוועדה המקומית דורון חזן ושל בעלי הקרקע והיזמים, שביקשו להגדיל שוב את זכויות הבנייה ברובע המיוחד: מ-2,108 יחידות דיור ל-2,955 יחידות (בעיקרם בנייני ומגדלי דירות בני 19 עד 29 קומות) ובנוסף גם להכפיל את זכויות הבנייה למסחר. כמו כן, ייבנו שני מתחמי מעונות סטונטים עם 450 יחידות בכל אחד.
“עם חלוף הזמן צורכי העיר אשדוד השתנו, ועתה נדרש עיבוי הבינוי במרחב זה”, נכתב בהחלטת הוועדה. עוד צוין בהחלטה: “לעניין טענת המתנגדים כי שינוי ייעוד השטח למגורים פוגע באפשרות שמירת שטחי הדיונה, סבורה הוועדה כי פגיעה סביבתית, ככל שהיא קיימת, כתוצאה משינוי ייעוד הקרקע ממבני ציבור למגורים אינה גוברת על הצורך בהוספת יחידות דיור”.
הוועדה פחות התלהבה מהכביש שמבקשת העירייה לסלול בין הרובע המיוחד לדיונה שמדרום. מדובר בכביש שעתיד להתחבר לכניסה ויציאה נוספת של העיר באזור עד הלום. הנימוק של הוועדה: הכביש המוצע עובר ברצועת החיץ שבין הרובע המיוחד ובין הדיונה ופארק החולות.
הדיון בוועדה נערך ב-28 באוגוסט, והפרוטוקול של הישיבה יצא ב-19 בספטמבר.
כזכור, הרובע המיוחד יועד במקור, ומכאן גם כינויו, לטובת מוסדות ציבור. רובע זה לא היה אמור במהותו לכלול נדל”ן למגורים אלא להתמקד בשטחים המיועדים לקהילה, ובהם בית חולים ואוניברסיטה. במשך השנים התכניות עבורו עברו כמה גלגולים תוך כדי ויכוחים של העירייה עם גופי הסביבה וגם מצד יזמים ובעלי עניין, שלעתים הגיעו עד לפסים משפטיים.
“אשדוד השתנתה”, אמר בדיון דורון חזן והוסיף: “אשדוד השתנתה ובאמת שמה לעצמה כאג’נדה חברתית — ואנחנו לא מתביישים להגיד את זה, חברים, אין הרבה עיריות שיבואו ויגידו — אנחנו מאמינים בציפוף. אנחנו מאמינים בלפתור ולו במעט — ואני יודע שזה נשמע קצת קלישאה — את משבר הדיור במדינת ישראל. זה אמנם קצת בים, אבל אנחנו כן מאמינים שאם המדינה חווה איזשהו משבר של דיור חמור, אשדוד צריכה לקחת חלק בפתרון”.
בעניין הכביש המבוקש שאמור לחבר בין שד' אלטלנה לפארק ההייטק ולאזור התעשייה עד הלום, אמר חזן בישיבה: “היום אנחנו רואים קושי אדיר מאז פתיחת בית החולים בציר אלטלנה בגין. בית החולים, שנפתח כבר כיום, מייצר לנו בעיה מאוד מאוד קשה של תחבורה על בגין. ברגע שייפתח הכביש הזה — אבל סטטוטורית, כמו שאמרתי, מאושר — מאלטלנה יוכלו לפנות, מכאן לעשות עיקוף לבית חולים ולהתחבר”.
חבר המועצה לשעבר עו”ד צחי אבו, שייצג בדיון את חברת אבו יחיאל, דיבר על כך שבעלי הזכויות והעירייה שותפים לעמדה של הצורך בהגדלת הזכויות: “במצב היוצא, כולל ההתנגדות, אנחנו מדברים אולי על שטח של 96 ,97 דונם שיוצא למגורים. מתוך שטח תכנית של 722 דונם. 77 אחוז משטח התכנית מדבר על שטחים חומים. אז אני חושב שעם שטח כל כך עצום שנכנסו אליו היזמים הפרטיים, והם יוצאים עם שטח כל כך קטן — ועשינו את זה בהסכמה, אנחנו לא רוצים לעשות את זה לא בהסכמה ולבקש פיצויים על הפקעה שהיא כל כך גדולה, רוצים לעשות את התכנית הזאת — יש מקום לתת את זה”.
בעקבות החלטת הוועדה אמר השבוע יושב ראש הפורום הציבורי לאיכות הסביבה בועז רענן, אחד המתנגדים לתכנית הרובע המיוחד: “ההתנגדות של הפורום נסובה על השוליים הדרומיים של הרובע המיוחד ורצועת החיץ, ולמעשה קיבלנו מה שרצינו. הוועדה קבעה שלא ניתן לסלול שם את כביש מספר 7 שהעירייה ביקשה וגם שלא ניתן לבנות שם. דבר חיובי נוסף מבחינתנו הוא שהוועדה ציינה שבישיבה קרובה ההצעה של הפיכת הדיונה לשמורת טבע תובא לדיון”. באשר לסוגיית עצי השקמה המוגנים אמר רענן: “התנגדנו לעקירת עץ השקמה המכופף, אבל לצערי בוועדה מסרו שפקיד היערות אישר זאת. לגבי הגדלת זכויות הדיור ברובע, אנחנו לא יודעים כמה ניתן להכניס לשטח והיכן בדיוק. נצטרך לחכות להחלטות המפורטות”.
מהנדס העיר דורון חזן מסר השבוע: "אני חושב שכל תכנית שמייצרת תמהיל נכון בין מגורים למוסדות ציבור ותשתיות נלוות במיוחד של קרקע ריקה ובתולית מבורכת לעיר. הציפוף אמנם ניתן בהנחיית ובהחלטת ההתנגדויות של הוועדה המחוזית ואני מברך על ההחלטה שלה ועל ההבנה של הצרכים העירוניים הנלווים".